انقلاب ما

وظیفه نسل پرنشاط و جوان دانشجو؛ تداوم و تکامل خط مستقیم انقلاب است

انقلاب ما

وظیفه نسل پرنشاط و جوان دانشجو؛ تداوم و تکامل خط مستقیم انقلاب است

انقلاب ما

قرار بر این شد تا نوشته های دوستانتون در هیئت عاشقان اهل بیت (علیه السلام) به صورت مکتوب در این وبلاگ قرار بگیره تاهممون هرز چند گاهی سری بزنیم به این نوشته ها و تکرار بشه گفته های گذشته و یادمون بیاد که چی قرار گذاشته بودیم با خودمون وقتی این نوشته ها رو میشنیدیم.

سخنران : آقای یاسر عسگری

90/8/25

حسینیه محبان الابالفضل (علیه السلام) - هیئت عاشقان اهل بیت (علیه السلام)


باید به گونه‏ای برنامه بلندمدت مطالعاتی داشته باشیم که اگر احیاناً نتوانستیم یک شب یا دو شب این برنامه مطالعاتی اسلامی و تفسیری خودمان را بخوانیم در روزها یا شب‏های دیگر قضایش را به جا بیاوریم. می‏گویند شهید رجایی، به خاطر استفاده از فضای معنوی نماز، هیچ وقت قبل از نماز ظهر یا مغرب، ناهار یا شامش را نمی‏خورد و اگر احیاناً برنامه‏ای پیش می‏آمد که مجبور می‏شد قبل از اذان، ناهار یا شامش را می‏خورد، فردایش را روزه می‏گرفت. حال نمی‏گویم چون شهید رجایی چنین کاری می‏کرده، ما هم باید چنین کنیم، امّا آن شیوه تنبیهی و تربیتی‏اش، قابل الگوبرداری است. بزرگان دیگر هم اینگونه بوده‏اند. یعنی اگر احیاناً طبق برنامه خودمان پیش نرفتیم برای خودمان جریمه‏ای در نظر بگیریم و کاهلی در مطالعات روزهای گذشته را جبران بکنیم.... (در ادامه مطلب)




بسمه تعالی

 ضرورت مطالعات معارف اسلامی

برای مایی که می‏خواهیم فعالیت فرهنگی و دینی بکنیم ضرورت دارد مطالعات معارف اسلامی خودمان را بیشتر کنیم. هر چقدر مطالعات معارف اسلامی ما بیشتر باشد و اهل عمل به آن دانسته‏هایمان باشیم می‏توانیم خودمان مسیر تعالی را بهتر بپیمائیم و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشیم. از سویی دیگر، مطالعه و تفکر در قرآن و روایات اهمیت و برکات زیادی دارد و نگاه ما را به زندگی تغییر می‏دهد. حجت‏الاسلام قرائتی، به عنوان یک فعال فرهنگی و دینی موفق پیشنهاد می‏دهد اگر کسی روزی 20 دقیقه تفسیر نمونه بخواند، در طول یک سال و نیم، دوره 27 جلدی تفسیر «نمونه» (که زیر نظر آیت‏الله مکارم شیرازی تألیف شده است) را یک دور مطالعه می‏کند. حالا اصراری بر یک تفسیر خاصی نیست امّا مطالعه تفسیر نمونه یا تفسیر نور (نوشته حجت‏الاسلام قرائتی) برای مطالعات مقدماتی قرآنی، خیلی مفیدتر و جذاب‏تر است.

حتی در این میان، تفسیر نمونه اولویت دارد، هم روان‏تر است و هم شرح نزول آیات را دارد و هم به نوعی تاریخ اجمالی صدر اسلام و اینکه چه حوادثی افتاده است، را بیان می‏کند. تفسیر «المیزان» علامه طباطبایی(ره) و تفسیر «تسنیم» آیت‏الله جوادی آملی (حفظه‏الله) که جای خود دارد و برای سطوح بالاتر بیشتر قابل استفاده است. مطالعات قصص قرآنی و دیگر کتب مرتبط به این حوزه هم می‏تواند در حاشیه مطالعات قرآنی بلند مدت ما باشد.

 شاید در ابتدا فکر کنیم که مطالعه تفسیر موضوعی اولویت دارد، امّا به نظرم مطالعه تفسیر موضوعی باید در اولویت‏های بعدی باشد. ما باید ابتدا یک دوره قرآن، ترجمه آن و همچنین تفسیر روان و ساده آن را بدانیم و کلیّت قرآن را بدانیم و سپس به مطالعات تخصصی در این حوزه بپردازیم.

در کنار آن هم باید مطالعات روایی خودمان را شروع کنیم. نهج‏البلاغه، اصول کافی، میزان الحکمه (به همت حجت‏الاسلام محمدی ری‏شهری)، الحیاه (به همت استاد محمدرضا حکیمی و برادران) و... را مطالعه کنیم. کتابهای روایی سیره پیامبر اکرم(ص) و حضرت امیرالمومنین(ع) مانند «همنام گلهای بهاری» و «امیر گلها» (با تدوین حجت‏الاسلام حسین سیدی) هم بسیار خواندنی هستند. گرچه مطالعه منابع روایی و حدیثی ما ممکن است زمان‏بَر باشند، امّا باید استقامت کنیم و یک دوره منابع مهم روایی خودمان را مطالعه کنیم.

 

■ ضرورت نظم و برنامه‏ریزی

باید به گونه‏ای برنامه بلندمدت مطالعاتی داشته باشیم که اگر احیاناً نتوانستیم یک شب یا دو شب این برنامه مطالعاتی اسلامی و تفسیری خودمان را بخوانیم در روزها یا شب‏های دیگر قضایش را به جا بیاوریم. می‏گویند شهید رجایی، به خاطر استفاده از فضای معنوی نماز، هیچ وقت قبل از نماز ظهر یا مغرب، ناهار یا شامش را نمی‏خورد و اگر احیاناً برنامه‏ای پیش می‏آمد که مجبور می‏شد قبل از اذان، ناهار یا شامش را می‏خورد، فردایش را روزه می‏گرفت. حال نمی‏گویم چون شهید رجایی چنین کاری می‏کرده، ما هم باید چنین کنیم، امّا آن شیوه تنبیهی و تربیتی‏اش، قابل الگوبرداری است. بزرگان دیگر هم اینگونه بوده‏اند. یعنی اگر احیاناً طبق برنامه خودمان پیش نرفتیم برای خودمان جریمه‏ای در نظر بگیریم و کاهلی در مطالعات روزهای گذشته را جبران بکنیم.

ممکن است برخی از ما، برنامه‏ریز خوبی باشیم، ولی اهل عمل به برنامه‎ها نباشیم. پس ضرورت دارد تدابیری بیندیشیم که به برنامه‏های خودمان عمل کنیم. اگر می‏خواهیم آدم منضبط و موفقی باشیم باید هم برنامه داشته باشیم و هم اینکه منظم باشیم.

نظم و برنامه‏ریزی در کار باعث موفقیت خیلی از بزرگان شده است. حتی کسانی که استعداد و هوش چندانی نداشتند را می‏بینیم با پشتکار، نظم و برنامه‏ریزی به خواسته‏ها و اهداف خودشان رسیدند.

 

■ توجه به جریان تاریخی حق و باطل

آنچه که کمتر به آن توجه می‏کنیم توجه به سیر تاریخی جریان حق و باطل است و ضرورت دارد این نگاه را در رویکردها و فعالیت‏های خودمان ببینیم. این امر خصوصاً در بحث زیارت‏نامه و ادعیه مشاهده می‏شود. ما وقتی به زیارت ائمه(ع) یا امامزاده‏ها می‏رویم در زیارت‏نامه‏هایشان می‏بینیم که از سلام و درود به حضرت آدم(ع) و نوح(ع) شروع می‏شود تا به حضرت موسی(ع) و عیسی(ع) و حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) ختم می‏شود.

 گویا خواسته‏اند ما را به سیر تاریخی جریان حق توجه بدهند. اینکه ما خودمان را در امتداد این جریان ببینیم و سابقه تاریخی ما به آن جریان می‏رسد و اینکه همواره بدانیم کنار هر جریان حقی، جریانی باطلی بوده است و زمین در هر زمانی خالی از حجت و حق نبوده است. بدانیم در هر شرایطی، جریان حقی در جهان وجود داشته و دارد، حالا به صورت علنی و ظاهر شده‏اش در یک فرد یا یک جریان یا یک نظام مانند جمهوری اسلامی ایران، حزب‏الله لبنان و... یا در مراحل خفا و عدم حاکمیت فراگیر است که نمونه‏اش حکومت‏هایی که در1200 سال اخیر که در دوره‏هایی مومنان و مسلمین معتقد توانستند به حاکمیت نسبی برسند.

الآن هم انقلاب اسلامی یا نهضت امام خمینی(ره) در ادامه آن جریان حق است که ما در این دوره حضور داریم. خداوند با پیروزی انقلاب اسلامی، با مومنانش اتمام حجت کرده است و حقیقت را به آنها شناسانده است و با پیروزی انقلاب، عذر از کسی را نمی‏پذیرد. البته باید بدانیم که امام(ره) از نتایج و تجربیات نهضت‏های صد ساله اخیر اسلامی و شیعی استفاده کرد و توانسته است آن نهضت عظیم را به ثمر برساند. پیش از آن نهضت تنباکو و نهضت مشروطیت شکل گرفته بود و دهه‏های بعد به ملی شدن صنعت نفت و قیام 15 خرداد 1342 و... منتهی شد.

با توجه به سابقه تاریخی نهضت‏های اسلامی شکل گرفته طی این صد سال، می‏بینیم که این انقلاب به راحتی به دست نیامده است و چه زحمات زیادی برای آن کشیده شده و چه خون‏های مقدسی را در راه پیروزی و استمرار این نهضت ریخته شده است. لذ باید قدردان زحمات گذشتگان باشیم و درصدد تکمیل، گسترش، تعمیق و تعالی کار آنها باشیم.

گاهی اوقات قدر نشناسی از این فرصت‎ها و بی توجهی به این ناکامی‏های گذشته و واقعیت‏های جهان اسلام باعث می‏شود که دچار کفران نعمت شویم و احیاناً با یک سری مشکلات و ناکامی‏ها، زیر همه خدمات و فرصت‏های انقلاب بزنیم و آن را با حکومت‏های گذشته و یا حکومت‏های فاسد و مرتجع منطقه مقایسه کنیم. اگرچه خودمان منتقد و معترض و مخالف مفاسد اقتصادی و فرهنگی در جامعه خودمان هستیم و در جامعه اسلامی باید از این گونه مفاسد وجود نداشته باشد، ولی باید نگاه خودمان را کلان‏تر بکنیم و ضمن اعتراض و انتقاد، به گونه‏ای عمل کنیم که برای جامعه و مردم ما یأس‏آور نباشد. به گونه‏ای انتقاد نکنیم کانّه هیچ خدماتی صورت نگرفته است.

 شرایط فعلی کشور و جهان را بسنجیم. شاید اگر بخواهیم با اوضاع و امکانات داخلی اوضاع‏مان را رصد کنیم مواضع انتقادی پُر رنگی بگیریم ولی اگر نگاه‏مان را کلان‏تر ببینیم و اوضاع فعلی جهان اسلام و جهان را هم در نظر بگیریم و گذشته از مشکلاتی که ابرقدرت‏ها به ویژه آمریکا و صهیونیسم بین‏الملل برای ما پیش آوردند، در نظر بگیریم در مدت این سه دهه پیشرفت‏های بسیار خوب و قابل توجهی داشتیم، اگرچه باید بهتر از این می‏بودیم. آیت‏الله جوادی آملی(حفظه‏الله) تعبیر زیبایی دارند که وقتی می‏خواهیم قله‏ای را فتح کنیم، اگر صرفاً به جلو نگاه کنیم ممکن است طولانی بودن و سختی مسیر، ما را ناامید و متزلزل یا کم انگیزه کند.

لذا باید هر هشت یا ده قدمی که برمی‏داریم یک نگاه به پشت سرمان بیندازیم و ببینیم که چقدر پیشرفت داشته‏ایم و توانستیم مسیر زیادی را بپیماییم. الآن شما می‏بینید که با همه تحریم‏ها و مشکلاتی که طی سالهای پس از جنگ تحمیلی داشتیم در برخی صنایع دفاعی و تکنولوژی و صنعتی موقعیت‏های فراوانی کسب کردیم و اینها مرهون همین پایداری و ثبات قدم و تلاش در راه آرمانها و اهداف اسلامی‏مان است.

شما کشورهای اسلامی دیگر را ببینید. الآن مردم آن کشورها، خودشان را با ایران مقایسه می‏کنند که چرا ما با اینکه با آمریکا و غرب روابط خوبی داشتیم دچار این وضعیت هستیم و ایران با اینکه تحریم بود چرا و چگونه توانست به این پیشرفت‏ها برسد و همین مقایسه کردن‏ها و بیدار شدن وجدان‏های نهفته، یکی از عوامل شکل‏گیری تحولات اخیر در منطقه بود.

 

■ فرصت‏ها زیاد و امکانات مهیاست، منتها ما تنبلیم!

خوشبختانه پس از انقلاب و خصوصاً در دوره اخیر، با روی کار آمدن آقای احمدی‏نژاد، ـ با تمام انتقاداتی که هست ـ فرصت کار و فعالیت برای ما نیروهای مذهبی بیشتر شده است. شما از دوره 16 ساله سازندگی و اصلاحات به راحتی نگذرید. در این دوران فرهنگ و ارزش‏های جامعه متحول شد.  پس باید سوای کارهای روزمره دیگر که در هر شرایطی انجام می‏دهیم باید کارهای بلندمدت دیگری را هم انجام بدهیم که ثمراتش ده سال دیگر یا بیست سال دیگر انجام شود. الآن که این هیئت، امکانات و کتابخانه‏اش را می‏بینیم لذت می‏برم و می‏گویم که ای کاش در دورة دانشجویی و دانش‏آموزی ما چنین فضاها و بسترهایی برای فعالیت و مطالعات آماده بود. پس قدر این فضا و بسترها را بدانید و نهایت استفاده را ببرید.

دنبال شرایط آرمانی برای فعالیت و مطالعه نباشیم که هیچ وقت پیش نمی‏آید، از همین امروز شروع کنیم که فردا دیر است. اگر می‏خواهیم فعالیت‏های موثری داشته باشیم باید در عرصه‏های مختلف مورد دغدغه و علاقه، آدم‏های قوی و توانمندی بشویم.

آدم‏هایی که بتوانیم فردا پس فردا، از عهده مسئولیت‏های مختلف بر بیاییم. در عرصه تدریس و تحقیق و کار و فعالیت آدم‏های مبتکر و موفقی باشیم و همه اهداف و آرمان‏های بلند، باید از همین الآن و از کارهای کوچک آغاز شود. همه اختراعات و پیشرفت‏های بزرگ، از کارها و تجربیات کوچک آغاز شد.

از این فرصت‏هایی که در اطراف ماست و خصوصاً با فرصتی که پس از روی کار آمدن آقای احمدی‏نژاد برای جامعه مذهبی و حزب‏اللهی پیش آمده است، نهایت استفاده کنیم. به جای نق زدن‏ها و خود انتقادی افراطی، خودمان دست به کار بشویم و کار کنیم. حلقه‏های مطالعاتی مختلف آموزشی، معرفتی و مهارتی راه بیندازیم. دوره‏های آموزشی متنوع معرفتی ـ دینی و فرهنگی، تاریخی و سیاسی برگزار کنیم و در طول دو سه سالی که در بابل هستیم و یا داریم تحصیل می‏کنیم با کلیات فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی، اندیشه‏های امام(ره) و رهبر معظم انقلاب و فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی و جهان اسلام آشنا شویم. فرصت فراوان است. امکانات مهیاست منتها ما تنبلیم!

متأسفانه برخی از ما آرمان‏های بلندی نداریم. آرمان‏های ما کوتاه هستند. کسی که آرمان‏های بلند داشته و بدان باور و اعتقاد داشته باشد، قطعاً به گونه‏ای دیگر عمل خواهد. عمل ما نشان می‏دهد که به حرف‏ها و آرمانهایی که از آن دم می‏زنیم، اعتقاد و باور قلبی نداریم. از سویی دیگر، برخی از ما دچار خود انتقادی فراوانی شدیم که باعث شده است کار خاصی نکنیم و فقط حرف بزنیم.

 

■ ضرورت مطالعات تاریخی: تاریخ بخوانیم!

هر فعال فرهنگی و دینی و خصوصاً سیاسی باید مطالعات تاریخی زیادی داشته باشد. تاریخ صدر اسلام و تاریخ معاصر ایران. تاریخ صدر اسلام از این باب که فضای فعالیتی دوران معصومین(ع) را خوب درک کند و بداند آنها در چه فضاهایی کار می‏کردند و چه دغدغه‏هایی داشتند و چه مشکلاتی را تحمل کردند. سیره آنها در برخورد با مردم، مخالفان و منتقدین چه بوده است، به قول یکی از اساتید، کسی که مطالعات تاریخی اسلامی‎اش قوی باشد از لحاظ کلام و عقاید هم قوی می‏شود و منشأ خیلی از اختلافات فکری و عقیدتی را در می‏یابد و اینگونه مسائل راحت‏تر برایش قابل هضم و تحلیل است.

مطالعات تاریخی معاصر هم از این جهت خیلی ضروری است که بدانیم در چه اوضاع و زمانه‏ای زندگی می‏کنیم. کجا بودیم و به کجا رسیدیم؟ چه اتفاقاتی بر سرزمین‏های اسلامی و کشور ما آمده است. انقلاب چه بود؟ برای چه انقلاب شد؟ امام(ره) که بود و چه کرد؟ قبل از انقلاب چه اوضاعی بر کشور حاکم بود؟ چه زحماتی برای به ثمر رساندن انقلاب انجام شد؟ حرفش برای کشور چه بود؟ برای جهانیان چه به ارمغان آورده است؟ و پیامش برای جهانیان چه بوده است؟ مسیر را مدنظرش است، چیست؟ و اینکه بر سر مردم ایران و کشورهای اسلامی در طول این صد سال اخیر چه گذشته است؟ علل عقب‏ماندگی جوامع اسلام چیست؟ نقش استعمارگران و ابرقدرت‏ها در این میان چیست؟ و دهها سئوال اساسی و بنیادی دیگر.

هر کسی که تاریخ را بهتر بداند، بهتر می‏تواند برای آینده برنامه‏ریزی کند. ما آینده را بر پایه تاریخ خودمان بنا می‏کنیم.

وقتی جلسات هیئت شما را می‏بینیم مطالعات تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی برایم ملموس می‏شود. به نوعی تاریخ در حال تکرار است. اینکه در جلساتی مشابه این جلسات در قبل از پیروزی انقلاب، شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید رجایی، شهید دیالمه، شهید رجب‏بیگی و دیگر انقلابیون در دهه‏های 1330 و 1340 و 1350 برای دانش‏آموزان و دانشجویان داشتند و از دل همین جلسات، حلقه‏ها، مبارزان، مسئولان و مدیران آینده انقلاب تربیت شدند و توانستند فرامین امام بت‏شکن(ره) را در جامعه عملیاتی کنند. عمده نیروسازی‏ها و کشف استعدادها در همین جلسات و هیئت‎ها و مجامع مذهبی بود.

لذا پیشنهاد می‏کنم که مطالعات تاریخی جدی داشته باشیم و از فعالیت‏های خوب و مفید فرهنگی در گذشته نزدیک ما ـ مثلاً قبل از انقلاب یا اوائل انقلاب ـ انجام شده است، الگوبرداری کنیم و خودمان با کم کردن نقاط ضعفش و آسیب‏هایش، آنها را تکمیل و ادامه دهیم. قرار نیست ایده‏ای از صفر تا صدش مال ما باشد. باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم و این تجربیات خوب و موفق خودمان را به دیگران انتقال دهیم. از سویی دیگر همین جلسات را هر کدام از ما، می‏توانیم در محله خودمان، مسجد خودمان یا دانشگاه خودمان بازسازی کنیم و چنین جلسات هفتگی را راه بیندازیم.

رهبر معظم انقلاب در باب اهمیت مطالعه می‏فرمایند: «امروز کتاب‏خوانی و علم‏آموزی نه یک واجب ملی، بلکه یک واجب دینی است». ایشان در دیدار امسال با تشکلهای دانشجویی هم بر ضرورت مطالعات تاریخی و جهانی تأکید داشتند. این سخنان رهبر انقلاب حجت را بر کسانی که شعار پیروی از ولایت می‏دهند و اندک عرق دینی و ملی دارند، تمام کرده است. پس نگذاریم این سخن ایشان، مثل دهها طرح و ایده دیگرشان روی زمین بماند. پس ماییم و عمل به این سخنان ارزشمند ایشان.

 

■ فرهنگ و علم؛ زیر بنای تمدن‏سازی

فرهنگ و علم، زیر بنای تمدن‏سازی است و هر تمدنی با برنامه‏ریزی روی فرهنگ، توانسته است در دنیا مطرح شود. به خاطر اهمیت فرهنگ است که اگر آماری از نظرات و بیانات رهبر معظم انقلاب در دهه اخیر بگیریم در می‏یابیم بیشترین بیانات ایشان در حوزه فرهنگ و علم است چرا که زیربنای احیای تمدن اسلامی همان فرهنگ و تولید علم است. لذا می‏بینیم که آمار دیدار ایشان با دانشجویان، اساتید، حوزویان، نخبگان، هنرمندان، شاعران، جوانان و... به مراتب بیشتر از دیدارهای رسمی با مسئولان حکومتی و دولتمردان و نمایندگان مجلس است. این توجهات باید بسیار مورد تأمل ما باشد و ما به اهمیت این دیدارها پی ببریم و وظیفه خودمان را خوب تشخیص دهیم و رسالت تاریخی خودمان را به درستی انجام بدهیم.

رهبر معظم انقلاب پیش از این که یک شخصیت سیاسی باشند یک شخصیت فرهنگی و یک متفکر نو­اندیش است که با توجه ویژه به فرهنگ و تولید علم و استقلال اقتصادی، حضور و فعالیت اثرگذار در جامعه جهانی و زیر بنای ایجاد یا احیای تمدن اسلامی را مدنظر دارند. لذا خودمان هم باید توجه ویژه‏ای به مقوله فرهنگ بدهیم. فقط شعار کار و دغدغه‏های فرهنگی ندهیم. به اهمیت فرهنگ در جامعه و زندگی امروزی قائل باشیم و به آن باور و اعتقاد داشته باشیم.

تجربه نشان داده است که با فعالیت فرهنگی و آموزشی می‏توان در مدت طولانی‏تر فعالیت ماندگارتر و اثرگذارتری داشت. تجربه‏ای که کشورهای مختلف دنیا مانند آمریکا و انگلیس و دیگران دارند انجام می‏دهند. نه تنها کشورهای اروپایی و آمریکایی، بلکه کشورهایی مثل چین، ژاپن و ترکیه و عربستان و... هم به چنین مسائلی روی آوردند و در مناطق مختلف جهان خصوصاً مسلمان‏نشین، مسجد، درمانگاه، انجمن‏های خیریه، NGO های فرهنگی و آموزشی و مدرسه و دانشگاه احداث می‏کنند تا بتوانند هم مردم را نسبت خودشان خوش‏بین کنند و هم اینکه نسلی، علاقمند به خود و فرهنگ و ارزشهای خودشان تربیت کنند.

نه تنها کشورها، بلکه گروههای مختلف قومی یا مذهبی یا مکاتب انحرافی چون بهائیت، وهابیت، فرقه‏های نوظهور معنویت‏گرا هم چنین برنامه‏هایی را در دستور کار خود قرار دادند و الآن به شدت در آسیا، کشورهای عربی، آسیای مرکزی، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین فعال هستند. مناطقی که ما علیرغم فرصت‏هایی که برای ما وجود داشت، شعارها و ادعاهای خودمان، متأسفانه از فرصت‏های موجود استفاده نمی‏کنیم.

حتی از فرصت‏هایی که خودمان ایجاد کردیم به درستی استفاده نمی‏کنیم و دیگران می‏آیند از فرصت‏ها و امکاناتی که ما فراهم کردیم نهایت استفاده خودشان را می‏برند. نمونه‏هایش فراوانند. یکی از اساتید و متخصصان آفریقا می‎گفت ما در آفریقا کار می‏کنیم.، زمینه‏ها را مهیا می‏کنیم امّا هنگام ثمردهی و نتیجه‏گیری که شد، محصولات را درو نمی‏کنیم. لذا ایشان می‏گفت که «ما می‏کاریم ولی درو نمی‏کنیم» متأسفانه این اتفاقات در بوسنی، افغانستان و آذربایجان و آسیای مرکزی و... هم افتاده است و آمریکا، ترکیه و عربستان و چین درو کردند. زحمت را ما کشیدیم ولی استفاده‏اش را دیگران بردند.

 

■ فرصت‏های جهانی انقلاب اسلامی

ما مانند ماهی، در درون آب، قدردان آب و انقلاب اسلامی نیستیم، ولی آنهایی که بیرون از گود هستند یا ارتباطات گسترده با خارج از کشور دارند، این فرصت‏ها و ظرفیت‏ها را بهتر می‏شناسند. شما تعابیری که انسان‏های آزاده دنیا درباره انقلاب اسلامی می‏کنند را بخوانید. نمونه‏ای از آنها در کتاب «عصر امام خمینی(ره)» توسط حجت‏الاسلام احمدرضا میرحاجتی تدوین شده است. آدم وقتی این تعابیر و تأثیرات جهانی انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) را می‏خواند متعجب می‏شود! که این انقلاب، این قدر تأثیرگذار بوده است!! لذا پیشنهاد می‏کنم این نوع اظهار نظرات را که از روی فطرت پاک بیان شده است. مطالعه بکنیم و تأثیراتی که ایجاد شده ولی ما آنها را نمی‏دانیم یا به راحتی از آنها می‏گذریم، تأمل کنیم.

الآن گفتمان انقلاب اسلامی به واسطه خون شهدا، اخلاص و تیزبینی امام خمینی(ره) و رهبری حکیمانه مقم معظم رهبری و خصوصاً منطقی بودن مکتب اهل بیت(ع) در همه جا صادر شده است و حالا در جایی به صورت کامل و موثر مانند حزب‏الله لبنان محقق شده و اگر در دهها جا محقق نشده، امّا تأثیراتش را گذاشته است. الآن رواج معنویت‏گرایی و احیای دین و مذهب، نه تنها دین اسلام، بلکه مسیحیت، هندویسم و بودیسم و... به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی است.

 لذا همه ادیان و مکاتب شبه‏دینی، قدرت و جان تازه‏ای گرفتند و مردم جهان در اعتقادات‏شان راسخ‏تر شدند. کلیساها و مساجد و مراکز عبادی و دینی فراوان شدند. لذا آمریکایی‏ها و نظام استکباری درصددند این موج معنویت‏گرایی را منحرف کنند، لذا به انواع فرقه‏های معنویت‏گرای نوظهور و بودیسم و هندویسم دامن می‏زنند و آنها را ترویج می‏کنند تا جلوی موج صدور اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را بگیرند.

الآن جهان اسلام و به ویژه گفتمان انقلاب اسلامی دشمنان فراوانی دارد. از نظام سلطه و برنامه‏های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مبتذلشان گرفته تا برنامه‏های آموزشی و علمی‏شان. تا یکی دو دهه پیش عمده مراکز اسلام‏شناسی معتبر دنیا در دست یهودیان بود و الآن در دست بهائیان است. آنها در این مراکز علیه اسلام شبهه‏افکنی می‏کنند و تَه دل کسانی که در غرب مسلمان شدند یا تمایل به اسلام دارند را خالی می‏کنند. غالب مستشرقان و اسلام‏شناسان مغرض، یهودی بودند. اما اینها الآن جای خودشان را به بهائیان دادند.

در کنار اینها هم وهابیت، القاعده و طالبان هم هستند که تصاویر بسیار خشن و زشتی از اسلام ارائه می‏دهند و همسو با تبلیغات اسلام‏ستیزانه کشورهای غربی و صهیونیسم، مردم را از اسلام دور می‏کند. به راحتی می‏توان همسویی کلان وهابیت، بهائیت، صهیونیسم و نظام سلطه جهانی را دید که چگونه همسو و هم جهت با همدیگر، درصدد حذف اسلام ناب محمدی(ص) و مکتب اهل بیت(ع) هستند.

البته در کنار همه این تلاش‏ها و سرمایه‏گذاری‏ها، حقانیت مکتب اهل بیت(ع) هنوز مشتاقان فراوانی دارد. عقلانیت مکتب اهل بیت(ع) باعث شده است که علیرغم این دشمنی‏ها، همچنان گرایش به آن فراوان باشد. ایستادگی انقلاب اسلامی و حزب‏الله لبنان که برخاسته از تفکر اسلام شیعی است، باعث بیداری خیلی از آزادی‏خواهان و پاک فطرتان شده است.

برای مثال چند نمونه عرض می‏کنم. اسلام آفریقا، یک اسلام اهل بیتی(ع) است. یعنی با اینکه بیشتر اهل سنت هستند ولی به خاطر اینکه اسلام توسط صوفیه ـ که محب اهل بیت(ع) بودند ـ به آفریقا رفته است، عمدتاً محب اهل بیت(ع) هستند و به تشیع نزدیکند، اگرچه اخیراً در دو سه دهه اخیر، وهابیت تلاش فراوانی علیه تشیع کرده است. ولی نتوانسته در منطقه ریشه بدواند. البته ما از تأثیرات فعالیت‏های آموزشی، فرهنگی و عمرانی و خدماتی و بهداشتی اینها غافل نیستیم، ولی با این وجود، فرصت‏های بسیاری برای پذیرش گفتمان اهل بیت(ع) وجود دارد.

در آمریکای لاتین هم به علّت تبلیغات منفی شدید آمریکا و غرب علیه اسلام، اوضاع به گونه‏ای است که همه می‏خواهند بدانند اسلام چیست؟ و اینگونه خیلی‏ها با اسلام آشنا شدند و جذب تعالیم راستین اسلام شدند. گذشته از این ایستادگی و مقاومت جمهوری اسلامی ایران مقابل آمریکا و فشار کشورهای اروپایی سبب شده است مردم منطقه ایران را به عنوان یک کشور مقاوم بشناسند و در دل از ایران خوش‏شان بیاید.

 در آفریقا هم این گونه است امّا متأسفانه برخی از آنها می‏ترسند و می‏گویند اگر ارتباطمان را با شما ایرانی‏ها گسترش بدهیم، تحت فشار قرار می‏گیریم و تحریم می‏شویم. لذا می‏گویند دل‏هایمان با شماست، ولی چه کنیم که آمریکا و کشورهای اروپایی‏ها زورگو هستند. آنچه که در این میان مهم است این که ما باید با عمل‏مان مردم جهان را به انقلاب اسلامی و مکتب اسلام راستین نزدیک کنیم. نباید شعار بدهیم. اگر مردم، صداقت و پاک‏کرداری را در ما ببینند جذب انقلاب و اسلام می‏شوند. متأسفانه برخی بدقولی‏های ما باعث شده است ک همین ارتباطاتی که داشتیم، را کمرنگ کنیم و خودمان را پیش آنها ضایع کنیم و آنها از خودمان مأیوس کنیم.

متأسفانه این بدقولی‏ها و بد عمل کردن‏های ما باعث شده است آبروی کشورمان برود و عوضش آمریکا، چین و ترکیه نهایت استفاده را ببرند و آن کشورها علیرغم مخالفت قلبی­شان، با این کشورها، قرار­دادهای مختلف ببندند. هر گاه مسئولان ما درک درست و برنامه‏ریزی دقیق برای یک منطقه‏ای داشتند، توانستند مناطق مختلف جهان، موثر واقع شوند.

جمعیت هلال احمر، جهاد سازندگی که الآن با عنوان جهاد کشاورزی فعالیت می‏کند، آموزشکده‏های فنی و حرفه‏ای و خدمات رفاهی و بهداشتی و... از جمله الگوهای موفقی هستند که ما در برخی از کشورهای آسیایی و آفریقایی انجام دادیم و توانستیم موفقیت زیادی کسب کنیم، ولی نتوانستیم استمرار بدهیم، لذا خیلی از فرصت‏های ایجاد شده را هم از دست دادیم. الآن ژاپن با توجه به تجربه جهاد سازندگی ما، سازمانی به نام «جیکا» راه انداخت و طی ده پانزده سال، در بیش از یک صد کشور توانسته برنامه عمرانی و سازندگی با نگاه فرهنگی ایجاد کند حتی در کشور ما. فرقه آقاخانیه ـ از فرقه‏های فعال اسماعیلی ـ هم از این فعالیت نهاد انقلابی ما الگوی خاص خودش را استخراج کرده است و در کشورهای ضعیف و فقیر اسلامی از جمله افغانستان، هند، پاکستان، برخی کشورهای آسیای مرکزی و آفریقایی و... تبلیغ می‏کند.

 

■ با فعالان جبهه فرهنگی شهر و استان و کشور مرتبط باشیم

یکی از نکات ضروری برای گفتمان‏سازی و گسترانیدن تفکر انقلاب اسلامی، آشنایی و ارتباط با فعالین فرهنگی شهر، استان و کشور است که این آشنایی خودش مقدمه فعالیت‏ها و کارهای فرهنگی دیگر می‏شود و برای تربیت نیرو و رشد هم می‏تواند موثر واقع شود. مراکز فعال فرهنگی و انقلابی کشور را بشناسیم و سعی کنیم با آنها ارتباط داشته باشید و از پتانسیل‏ها و ظرفیت‏های آنها استفاده کنیم. مثلاً حوزه هنری، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، مرکز فرهنگی میثاق، بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، کنگره سرداران شهید استان‏های مختلف، ستاد راهیان نور، موسسه روایت فتح، موسسه عماد و... را بشناسیم و در جریان فعالیت‏های آنها باشیم. نشریات و سایت‏های حزب‏اللهی مانند راه، پنجره، سوره، زمانه، پلاک هشت، امتداد، خط، حاشیه و... را بشناسیم و در توزیع آنها بکوشیم و به دست اهلش برسانیم. توزیع محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (اعم از کتاب، CD، نشریه و پوستر و...) را دست کم نگیریم.

این یکی از بهترین خدماتی است که می‏توانیم به جبهه فرهنگ و فکر انقلاب بکنیم. قرار نیست از صفر تا صد برنامه‏ای را خودمان انجام دهیم. اگر دیگران تا پله 4 تا 5 پیش آمدند، ما ادامه دهنده و تکمیل کننده راه یا کار آنها باشیم. لذا اگر نشریه یا نرم‏افزار یا کتاب خوبی تولید شد، هم خودمان استفاده کنیم و هم اینکه آنها را به دست دیگر فعالان برسانیم. شاید همه ما نتوانیم تولیدکننده باشیم، ولی در توزیع آثار گفتمان امام(ره) و انقلاب می‏توانیم کمک کنیم. شاید نشریات و کتابهایی که در حوزه‏های مختلف مرتبط به گفتمان انقلاب منتشر می‏شود، در راستای کار و دغدغه مطالعاتی و درسی ما نباشد، ولی عادت کنیم که آنها را به دیگر دوستان و فعالان اطلاع دهیم. شاید که مورد استفاده آنها قرار بگیرد.

داشتن پاتوق فرهنگی خیلی موثر است. خوشبختانه این هیئت و کتابفروشی و موسسه حدیث مهتاب و دیگر مراکز فرهنگی می‏توانند در گردهم آمدن نیروهای مذهبی شهر و منطقه موثر واقع شوند و از دل آنها گرد هم آمدن‎ها و جمع شدن‏ها، هم باعث تقویت ابعاد معرفتی و معنویتی ما شود و هم اینکه نیروهای خوبی تربیت شوند. لذا قدر همین فضاها و امکانات موجود را بدانیم و برای بهبود و تغییر شرایط فعلی آن به شرایط مطلوب کوشش کنیم. اهل صبر و استقامت باشیم. با دیدن یکی دو تا مشکل یا بد اخلاقی یا نقص، کار را رها نکنیم. سعی کنیم بیش از آن اقدامات انقلابی و چکشی انجام دهیم، اقدامات اصلاحی داشته باشیم. کار جمعی سخت است و لازمه کار جمعی، روحیه باز، تحمل نظرات مخالف و صبر و استقامت است. اگر بتوانیم در یک جا تجربه موفقی داشته باشیم. هم می‏توانیم برای دیگران الگو باشیم، هم در آینده راحت‏تر می‏توانیم فعالیت جمعی داشته باشیم و موثر واقع شویم.

با فعالان فرهنگی و مذهبی شهرهای آمل، ساری، بهشهر و بقیه شهرهای استان و حتی کشور مثلاً شیراز، خرم آباد، سبزوار، بیرجند، تبریز، قم، اهواز و... آشنا و مرتبط باشیم. از تجربیات آنها می‏توانیم استفاده کنیم و تجربیات خودمان را به دیگر فعالان انتقال بدهیم. الآن شما فعالان فرهنگی که در بابل هستید باید از فعالیت‏های اخیر دوستان فرهنگی و دانشجویی خود در بابلسر، آمل، ساری و نور و... ـ خبر داشته باشید.

برای نمونه اخیراً فیلم «شکارچی شنبه» یا مستند «مهار نشده» در دانشگاه‏های کشور ـ حتی دانشگاه مازندران در بابلسر ـ پخش و توزیع شد حال شما هم در حمایت از این فعالیت‏های فرهنگی در شهر یا دانشگاه خودتان آن را پخش کنید. یا مثلاً اخیراً نشریه «حاشیه» ویژه طلاب و همچنین ماهنامه «زمانه» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است، ولی برای شما و خیلی از طلاب منطقه و استان هنوز شناخته شده نیست و توزیع نشده است یا دوره مطالعاتی صحیفه امام(ره) و آثار رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری و... در برخی تشکل‏ها و هئیت‎ها برگزار می‏شود. کتاب «خلاف جریان» از دکتر سعید زیبا کلام، «جریان‏شناسی فکری معاصر ایران» حجت‏الاسلام خسروپناه یا «نفحات نفت» از رضا امیرخانی، نویسنده کتاب «داستان سیستان» و «من او» و دیگر کتب اساتید و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که اخیراً یا در گذشته، منتشر شده است، در بین تشکل‏های دانشجویی مورد مطالعه قرار می‏گیرد، شما هم از این کارها الگو بگیرید و این نوع کارها را ادامه دهید. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.



نظرات  (۱)

سلام وبلاگ خوبی و زیبایی دارید 
محتویاتش هم جالبه
من شما رو لینک کردم 
خوشحال میشم به من سر بزنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی