انقلاب ما

وظیفه نسل پرنشاط و جوان دانشجو؛ تداوم و تکامل خط مستقیم انقلاب است

انقلاب ما

وظیفه نسل پرنشاط و جوان دانشجو؛ تداوم و تکامل خط مستقیم انقلاب است

انقلاب ما

قرار بر این شد تا نوشته های دوستانتون در هیئت عاشقان اهل بیت (علیه السلام) به صورت مکتوب در این وبلاگ قرار بگیره تاهممون هرز چند گاهی سری بزنیم به این نوشته ها و تکرار بشه گفته های گذشته و یادمون بیاد که چی قرار گذاشته بودیم با خودمون وقتی این نوشته ها رو میشنیدیم.

اسکار امسال نشان داد که آمریکا به آخر خط رسیده....

سینما از سالها پیش توسط اروپایی ها ابداع شد ودرطول این چند سال به تکامل رسیده، اما پتانسیلی که یک فیلم برای القای مفاهیم و کسب درآمد دارد، استفاده از این ابزار  را در بین نسل امروز متداول کرده؛ بطوریکه کتاب و امثال آن، اثر گذاریش درمقابل سینما مانند قطره ای در مقابل دریا قلمداد می شود وسینما یعنی با یک تیر دو و یا حتی چند نشان را زدن!

حالا شما خیل عظیم تبلیغاتی که کمپانی های غربی (بخاطر رسانه ی قدرتمندشان) پیرامون یک فیلم میکنند را به آن اضافه کنید که با جوسازی علیه یا به نفع یک فیلم در دیده شدن آن فیلم در بین مردم دنیا تاثیر قابل توجهی میگذارند. سر اتفاقی که برای فیلم "بچه های آسمان" مجیدی افتاد...

(... در ادامه مطلب)

هالیوود درطول این چند دهه فیلمهای زیادی دررابطه با ایران ساخته که بررسی آنها خارج از حوصله ی این متن است اما چیزی که مهم است، تفاوت لحن در بیان این فیلمها نسبت به گذشته است.اگر درگذشته فیلم هایی چون "300" و "بدون دخترم هرگز" آشکارا با ایرانی ستیز میکردند، ایرانی ها را مخالف آزای بیان و موجوداتی بی فکر و شهوتران نشان می دادند، امروز اینگونه نیست. هالیوود وارد بازی کثیف تری شده. دوستان عزیز، تا جایی که من در یاد دارم آمریکا برای اهدای جایزه یا معرفی یک فیلم از سیاستمداران خودش مایه نگذاشته!(یا کمتر این کار را کرده) بله، بحث من در مورد "آرگو" اثر بن افلک است! شما تصویر ایرانی در این فیلم را ببینید! (از ایرانیان عذرخواهی میکنم) اما ایرانی در این فیلم مانند یک موجود بی فکر است که فقط با آمریکایی عناد میکند. دقیقا ایرانی میشود موجودات فضاییِ دشمن بشری که در"فیلمنامه آرگو" وجود دارد. (ارجاع به آخرین پلان فیلم)؛ میشود دشمن بشریت!(حالا با یک نماد)؛ که این آمریکاییِ منجی (تونی مندز، جاسوس سیا)، می آید نجات دهنده بشر(6 گروگان آمریکایی) باشد! ببینید مفهوم همان است اما لحن عوض شده!

قضایایی تاریخی که اول فیلم بیان میشود به نظر می آید که صحیح است و بیننده فکر میکند با فیلم تاریخی مبتنی بر واقعیت طرف است اما تا آخر فیلم جوری روی مغز بیننده کار میشود که حق را به آمریکایی ها میدهد؛ نه اینکه بعد از اینهمه چپاول و دخالت آشکار در امور داخلی ایران و سعی در اجرا کودتا و... متهم بشوند. درضمن، فیلم آنقدر ضعف طراحی صحنه و پردازش به شخصیت ها و ضعف در فیلمنامه دارد، آنقدر گاف دارد که از ارزش کارگردانی آن میکاهد و آن را تا اثری متوسط پایین می آورد.

اینها نظر شخصی است اما نگاه کنید به نامزدهای دیگر، فیلم بزرگی چون "لینکلن" اثر تاریخی اسپیلبرگ که درمورد رییس جمهور اسبق آمریکاست و یک بیان تاریخی کم نقص و دراماتیک از برهه ای از زندگی این رییس جمهور ومبارزه ی او با برده داریست، کمتر مورد توجه قرار گرفته، چون نیاز امروز آمریکا چیز دیگری است! فیلم "سی دقیقه بامداد" کاترین بیگلو که درمورد تروریست و اسامه بن لادن است زمینه ی زیادی برای دیده شدن داشت،همانطور که اثر دیگر او (محفظه رنج) درسال 2009 جایزه اسکار را از آواتارِ سه بعدی برد! بله نیاز 3 سال پیش آمریکا چیز دیگری بود و امسال چیزی دیگر!  حتی بسیاری از  منتقدان مطرح خارجی و داخلی هم  این قضیه را قبول دارند که آرگو "بهترین" فیلم امسال نبود!!

به نظر شخصی من از 3 جایزه ای  که به این فیلم دادند (بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین تدوین)؛ تنها تدوین حق این فیلم بود که تعلیق خوبی برای آن ایجاد کرده بود. اما بهترین فیلمنامه "اقتباسی" به نظر بسیار عامدانه می آمد. چرا که برای جایزه فیلمنامه دو بخش درنظر گرفته اند: ارژینال و اقتباسی؛ و دادن جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به آرگو یعنی تایید آنکه این فیلم اقتباس درست و قابل قبولی و همچنین هنری، از کتاب منبع کرده! (که بازگوکننده وقایع سفارتخانه آمریکا بوده)

جهت اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید و نظر منتقدین خارجی و داخلی و تعداد جوایزی که به دو فیلم "سی دقیقه بامداد"و "آرگو"  دادند را با هم و بقیه فیلم ها مقایسه کنید:

 

http://www.homandavoodi.com/?p=1615

 و...

اینکه میگویم: "آرگو" اثر بن افلک را دراسکار امسال خوش درخشاندند!!!  بخاطر اینست که آمریکا از همه ی توان رسانه ای ، هنری وسیاسی خود برای نشان دادن روایتش از این ماجرا استفاده کرده؛ جوایز گلدن گلوب ، بفتا، اسکار و چندین مراسم دیگر از طرفی و از طرف دیگر استفاده از همسر رییس جمهوری آمریکا برای اهدای جایزه ای که از قبل انتظارش را میرفت برای حمایت از آرگو به آن داده شود نشانگر اینست که آمریکا نتوانسته ایران را متوقف کند، از هر وسیله ای شده، حتی از حیثیت ریاست جمهوریش (که بالاترین مقام آمریکاست) مایه گذاشته تا جریانی دیگر علیه ایران و ایرانی راه بیاندازد....

از این دست اتفاقها خیلی افتاده، ما ناراحت نیستیم از اینکه ما را انسانهای وحشی و قاتل نشان بدهند چون این اولین بارشان نیست، مهم اینست که ما هم کم کاری نکنیم و در اینکه برحق هستیم درست و محکم پافشاری کنیم، همانطور که اینها در ناحق خود راسخند و پافشاری میکنند چرا که : "انّ مع العسر یسراً"

  • انقلاب ما... / گام اول خودسازی

آرگو

هیئت

هیئت عاشقان اهل بیت

اسکار

نظرات  (۶)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
رسوایی شاید مولفه های یک سنمای تمام ارزشی را نداشته باشد 
اما خالی از اشکال های فرمی و محتوایی هم نیست 
فیلم قابل دفاع است از لحاظ موضوع و پرداخت - اما از جهت اینکه به دام استاندارد های سینمای امروزی و ابزارهای ان به عنوان یک بایسته و مولفه لاجرم نگاه کنیم و به ان الوده شویم هشداری است که باید به مسعودها داد 
سینما مدت هاست ذائقه ها را بهم زده و ابزارهای دروغین جذب مخاطب را به جای شیوه های اصیل و فطری درونی که جز اسلام نمی تواند باشد و حقیقت آن جا زده است 
و اقا مسعود هم در کارهای اخیر به جز اثر اولش به این بیماری مزمن همه گیر دچار شده و باید از آن دل بکند 
اوینی از اینجا بود که می گفت وارد فضای درام و اینها نمی شود و دوست داشت مستندساز بماند 
از خاطرات موزیسین مجموعه فاخر روایت فتح می خواندم که چگونه نگاه عمیق اوینی او و نگاهش به موسیقی را متحول کرده بود در حالیکه سر و ته موسیقی فیلم را جمع کنی طبل و پیانو هست ولاغیر 
به هر حال موضوع قابل دفاع است اما ساخت و ورود به بحث و اگزجرها و عشوه ها و چاچوب زدن ها قابل دفاع نیست 
خیر است انشالله


**** * ***** **** **** ****************************
پاسخ:
پاسخ: 
متشکرم آقا مقداد
حرفتون رو در مورد بهم زدن ذائقه و جاذبه های دروغین کاملا قبول دارم و با مطلبی که درمورد شهید آوینی گفتین زلف گره زدم اما بالاخره باید وارد این عرصه هم شد یا نه؟!
در ضمن به نظرم آقای ده نمکی اصلا نتونسته براساس استاندارد ها (اونم استانداردهای سینما امروز غرب!) فیلم بسازه اما بله؛ قبول دارم توی نقش خانوم شاکردوست و چندتا از دوستانشون باید تجدید نظری میشد...!
انشاالله که عاقبت بخیر شوند و شویم...

سلاماز نظرمو موکول می کنم به زمانی که فیلمو دیدم! پست رو یو وقتی پاک نکنید تا 4-5 ماه دیگه!؟!

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
رسوایی رسوایی است 
دهنمکی ، دهنمکی
نظرم به نظر اقا مقداد نزدیکه
یاعلی مدد

**** * ***** **** **** ****************************
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
فکر کنم در بین چند تحلیلی که از فیلم رسوایی دیدم ، متن شما به آنچه که در ذهن داشتم نزدیکتر بود.
فقط برای من جای سواله که شما در پست قبلی یه جورایی به این فیلم انتقاد کردید
اون موقع این فیلم رو ندیده بودین؟


**** * ***** **** **** ****************************
  • سهیل حاجی پور
  • چه زیبا زیبایی های رسوایی رو بیان کردی

    ولی هنوز هم مشکل دارم با ابزار آقا مسعود برای بیان رسوایی ...

    اندیشه... در احوالات خودمان.... اولین احساسی بود که بعد از دیدن "رسوایی" به من دست داد . . . .

    با این جمله کاملا موافقم چون منم همین احساس بهم دست داد...


    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی